Uncategorized

Gezonde BBQ

gezonde BBQ

Gezonde BBQ

Met dit warme zomerweer waar we al weken van mogen genieten, is niks zo heerlijk en gezellig dan elke dag de BBQ aan te steken. Op zich hoeft daar niks mis mee te zijn, ware het niet dat er niet altijd de meest gezonde keuzes gemaakt worden én er vaak veel te veel wordt gegeten (en soms ook gedronken...). Met het vervelende gevolg dat de kilo's er al snel aanvliegen. Hoe kun je er nu voor zorgen dat je op een gezonde manier kunt BBQ'en? In deze blog geef ik je wat tips zodat je elke zomerdag kunt genieten van een heerlijke én verantwoorde BBQ.

Algemene BBQ tips

  • Laat je vlees niet aanbranden. Dit kun je voorkomen door het vlees pas op de BBQ te leggen als de kolen wit zijn geworden en er geen zichtbaar vuur meer te zien is. Keer het vlees ook regelmatig om.
  • Spreek vooraf met jezelf af hoeveel je gaat eten en hou je hier ook aan! Dit geldt ook voor de hoeveelheid alcohol.
  • Beperk de hoeveelheden vlees. Waarom zou je 5 stukken vlees eten als je dat normaal ook niet doet? Kies één of twee stukjes vlees en/of vis, en eet er lekker veel groenten en verse salades bij.
  • Eet weinig stokbrood, maximaal twee stukjes.
  • Geniet gerust van een biertje of wijntje, maar schakel daarna over op water, eventueel met een munt- of fruitsmaakje.
  • Beperk de hoeveelheid sausjes. Vooral kant- en klare sauzen zitten vol suikers en vetten. Maak ze eventueel zelf op basis van magere yoghurt of kwark.

BBQ keuzes

Meestal bestaat een BBQ voornamelijk uit vlees, zoals worstjes en hamburgers, liefst gecombineerd met vette sausjes. Het zal niemand verbazen dat het niet bevorderlijk is voor je lijn als je hier veel van eet. Maar gelukkig is het helemaal niet zo moeilijk om je BBQ wel gezond te maken. Ik geef jullie hier wat verantwoorde keuzes:

  • Kies voor magere vleessoorten en laat de vette, bewerkte vleessoorten liggen. Verantwoorde keuzes zijn kip, kalkoen, biefstuk, rosbief, varkenshaas of frikandeau.
  • Eet ook eens vis. Garnalen en gamba's zijn handig om op een prikker te doen, eventueel gecombineerd met stukjes groente ertussen. Ook is het lekker om een vispakketje te maken door een moot vis, eventueel met wat kruiden en groenten, in aluminiumfolie te doen en dit op de BBQ te leggen. Je kunt naar hartenlust variëren. Heel lekker is bijvoorbeeld een moot zalm te besmeren met pesto, hier plakjes tomaat opleggen en inpakken in aluminiumfolie.
  • Eet veel groenten. Groenten zijn prima op een prikker te doen, eventueel gecombineerd met stukjes vlees of vis. Geschikte groenten hiervoor zijn champignons, paprika, zoete puntpaprika, courgette en cherrytomaatjes. Aubergine kan in plakken op de BBQ gegrild worden.
  • Je zou er misschien niet zo snel aan denken, maar ook fruit is heerlijk als het gegrild wordt op de BBQ. Denk aan ananas, perzik en nectarine. Banaan kan eventueel in aluminiumfolie op de BBQ gelegd worden. Lekker op een prikkertje met stukjes vlees ertussen of als nagerecht.
  • Laat kant-en-klare salades zoals huzarensalade, aardappelsalade en rundvleessalade liggen. Deze bevatten veel vetten en suikers. Maak liever zelf een lekkere frisse salade, bijvoorbeeld door verse rauwkost te combineren met cherrytomaatjes, stukjes ei, komkommer, appel, radijsjes, ongezouten noten, enzovoort.
  • Vervang wit stokbrood door volkoren, tarwe, meergranen of spelt stokbrood. Eet hier niet teveel van, hou het bij maximaal twee stukjes.
  • Drink vooral veel water. Alcohol en frisdrank bevatten veel calorieën, dus drink hier maximaal één glas van.

Dit waren mijn tips voor een verantwoorde BBQ. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en volop kunnen genieten van een lekkere én gezonde BBQ.

Tot de volgende blog!

Lieve groet, Maartje

Maartje

 

 

 

 

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *