Uncategorized

STOP het dieet!

stop het dieet

STOP het dieet!

Het is de frustratie van veel mensen: 'diëten'. Toch beginnen we telkens weer aan een (nieuw) dieet om de overtollige kilo's kwijt te raken. En inderdaad, dat lukt! Waarom moet je hier dan mee stoppen vraag je je misschien af? Dat zal ik je in deze blog uitleggen.

 

Tijdelijk succes

Als je start met een (nieuw) dieet begin je hier vol enthousiasme aan. Je bent erg gefocust op je voeding en eet meestal een stuk  minder. Bovendien sla je ongezonde hapjes af, stop je met het drinken van alcohol en probeer je ook wat meer te bewegen. Alles om de kilo's maar kwijt te raken. En natuurlijk werkt dit, het maakt zelfs weinig uit welk dieet je precies volgt. Alleen komt er een moment dat het afvallen minder goed lukt, misschien blijft je gewicht zelfs wel stabiel. Dit is een moment dat de meeste mensen hun motivatie kwijt raken en het minder nauw nemen met hun zelfopgelegde discipline. En dan gaat het mis... Je vindt dat je best wel weer eens wat lekkers hebt verdiend... zo'n koekje, stukje chocola of glaasje wijn kan toch niet zoveel kwaad... En eenmaal hiermee begonnen is de stap naar het tweede koekje, de hele reep chocola of nóg een glaasje wijn ineens helemaal niet zo groot meer... de dag is nu toch al verpest... Herkenbaar? Omdat niemand zo'n streng regime lang volhoudt en dit ook helemaal niet praktisch én gezond is is een dieet dus vrijwel altijd een tijdelijk succes. Dit heeft alles te maken met de werking van je stofwisseling en het jojo-effect.

Jojo-effect

Door het volgen van een dieet, vooral bij een crash-dieet waarbij je maar weinig calorieën mag eten, of een dieet met maaltijdvervangers, wordt je stofwisseling vertraagd. Als je ineens minder energie binnenkrijgt is dit voor je lichaam een signaal dat er zuinig met de energie omgesprongen moet worden. Je stofwisseling zal daardoor vertragen en je voeding wordt grotendeels als vet opgeslagen. Dit gaat niet van de ene op de andere dag. Vandaar dat je in het begin ook snel afvalt door een dieet. Op een gegeven moment stabiliseert je gewicht en zal je nóg minder moeten eten om af te vallen. Je gaat hierdoor belangrijke voedingsstoffen missen en je voelt je moe en futloos. Heel logisch dat je je dieet opgeeft en weer normaal gaat eten. Als je echter terugvalt in je oude eetpatroon is je stofwisseling nog steeds vertraagd en slaat zoveel mogelijk voeding op als vet. Hierdoor kom je snel weer aan, vaak zelfs méér dan je bent afgevallen. Dit noemen we het jojo-effect.

Oorzaak overgewicht

Wat ook een probleem is met diëten, is dat ze de oorzaak van je overgewicht niet aanpakken. Een dieet geeft je een snelle en kant-en-klare oplossing door alleen uit te gaan van beperkingen in je voedingspatroon en geeft je geen enkel inzicht in de reden waarom je overgewicht hebt ontwikkeld. Eet je te veel, of misschien juist veel te weinig? Eet je teveel vetten, of misschien teveel suiker? Mis je bepaalde voedingsstoffen die nodig zijn voor een goede verbranding? Heb je last van snaaibuien, of laat je je altijd verleiden door anderen? Dit kunnen allemaal redenen zijn van jouw overgewicht, maar daar geeft een dieet je helemaal geen antwoord op. Tijdens je dieet ben je heel de dag bezig met wat je allemaal NIET mag eten. De kilo’s vliegen er snel vanaf, maar helaas is dat altijd maar tijdelijk. Logisch, want geen mens houdt dit zijn hele leven lang vol. Jij waarschijnlijk ook niet. En de oorzaak van je overgewicht wordt al helemaal niet aangepakt. Dus je raadt het al: als je stopt met lijnen verval je in je oude voedingspatroon en zullen de kilo's vanzelf terugkomen.

 

Welke diëten zijn er?

Er zijn door de jaren heen verschillende soorten diëten ontstaan. Om het overzichtelijk te houden verdeel ik ze hier in vier categorieën en geef ik van elke categorie de voor- en nadelen.

Koolhydraatarme diëten
Dit zijn diëten waarbij de hoeveelheid koolhydraten wordt beperkt. Er zijn strenge en mildere varianten op dit dieet. Het is sowieso verstandig om geraffineerde koolhydraten, zoals aanwezig in frisdrank, snoep, koek, gebak en ijs zoveel mogelijk te beperken.

Voordelen:
- Je valt vaak snel af. In het begin is het echter vooral vocht dat je verliest
- Je bloedsuikerspiegel is stabieler
- Omdat je méér vetten en eiwitten eet voel je je verzadigd.

Nadelen:
- Je loopt kans op een tekort aan vezels. Vezels zitten in koolhydraten (groenten, fruit, volkorenproducten) en zijn nodig voor een goede spijsvertering en goede stoelgang
- Als je weinig groenten en fruit eet loop je kans op een tekort aan belangrijke vitamines en mineralen
- Te veel verzadigd vet kan leiden tot een verhoogd cholesterol en tot hart- en vaatziekten
- Te veel eiwitten is slecht voor je nieren
- Het is lastig vol te houden

Vetarme diëten
Dit zijn diëten waarbij de hoeveelheid vetten wordt beperkt. Denk aan een dieet met veel light-producten en magere zuivel in plaats van volle zuivel.

Voordelen:
- Omdat vet veel calorieën bevat krijg je minder calorieën binnen en val je af.
- Je krijgt genoeg vezels binnen.

Nadelen:
- Light producten bevatten vaak veel suiker om het vet te vervangen
- Te weinig vetten leiden tot een verstoorde opname van vitamine A, D, E en K
- Te weinig vetten leiden tot een tekort aan omega 3
- Je voelt je minder verzadigd en hebt vaker zin in tussendoortjes.

Crash-diëten en maaltijdvervangers
Dit zijn diëten waarbij de dagelijkse hoeveelheid calorieën sterk wordt verminderd of maaltijden vervangen worden door maaltijdvervangers.

Voordelen:
- Je valt snel af omdat je weinig calorieën binnenkrijgt
- Het is eenvoudig: je hoeft niet na te denken over je eetgedrag

Nadelen:
- Maaltijdvervangers zijn vaak duur
- Je loopt een groot risico dat je een tekort aan voedingsstoffen binnenkrijgt
- Het is niet goed vol te houden in je dagelijks leven

Detox/vermijden van bepaalde voedingsmiddelen
Dit zijn diëten waarbij bepaalde voedingsmiddelen worden vermeden, bijvoorbeeld brood of zuivel, of waarbij een bepaalde periode heel weinig of eenzijdig wordt gegeten.

Voordelen:
- Je valt snel af omdat je weinig of geen calorieën binnenkrijgt.

Nadelen:
- Je menu is erg eenzijdig waardoor je belangrijke voedingsstoffen gaat missen

 

Hoe kun je beter afvallen?

In plaats van het volgen van een dieet met slechts tijdelijk succes kun je veel beter eens kritisch kijken naar je gedrag. Hoeveel eet je eigenlijk op een dag, en wát eet je dan? Snoep je veel tussendoor, of kun je verleidingen niet weerstaan? Drink je regelmatig alcohol of beweeg je nauwelijks? Door eens goed na te denken over je gedrag kun je stapje voor stapje je gedrag gaan verbeteren. Dat is niet eenvoudig, maar absoluut mogelijk en zeker de moeite waard. Vind je het lastig om dit alleen te doen, schakel dan gerust de hulp in van een gediplomeerde BGN-gewichtsconsulent. Deze kan jou helpen met het verbeteren van je leefstijl, waardoor je een blijvend gezond gewicht bereikt.

 

Ik hoop dat ik je in deze blog wat inzicht heb gegeven in de verschillende diëten die er zijn en wat je beter kunt doen om af te vallen. Mocht je vragen hebben, of is iets niet helemaal duidelijk, laat het me gerust weten in een reactie!

Tot de volgende blog!

Lieve groet, Maartje

Maartje

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *