Uncategorized

Vakantiekilo’s

Vakantiekilo's

Je kent het vast wel: je hebt genoten van een heerlijke ontspannen vakantie, maar eenmaal thuis durf je niet op de weegschaal te gaan staan. Een kleine troost: je bent niet de enige! Laatst stelde ik op mijn facebookpagina de vraag: 'Kom je meestal zwaarder terug van vakantie?' En wat bleek? Meer dan de helft, ruim 54%, antwoordde hier bevestigend op. Reden voor mij om hier in dit blog eens even bij stil te staan.

 

Waarom extra vakantiekilo's?

Hoe komt het dat je op vakantie aankomt? Daar zijn verschillende redenen voor te geven.

  • Je hebt een ander ritme. Misschien ga je wat later naar bed en slaap je wat langer uit dan thuis? Of misschien sla je je ontbijt of lunch over omdat je te laat op bent gestaan? Het missen van structuur in je maaltijden kan een reden zijn om in gewicht aan te komen. Door het overslaan van je ontbijt of lunch krijg je vaak later op de dag honger, waardoor je sneller grijpt naar ongezonde voedingsmiddelen en een extra grote avondmaaltijd.
  • Je hebt minder beweging. Tenzij je kiest voor een actieve fiets- of wandelvakantie, is het goed mogelijk dat je minder beweegt dan thuis. Misschien vind je het te warm om veel te bewegen, of ligt je strandbedje gewoon erg lekker. Heel begrijpelijk, maar helaas wel een reden waardoor je in gewicht kunt aankomen.
  • Je eet meer dan thuis. Dit is zeker het geval als je in een all inclusive hotel zit met drie keer per dag een uitgebreid buffet en door de dag heen een continu aanbod van snacks, ijs en andere (vaak ongezonde) tussendoortjes. Maar ook als je niet in een all inclusive hotel zit, maar op de camping of in een vakantiehuisje eet je al snel meer dan thuis. Denk aan alle etentjes buitenshuis, waarbij je vaak méér eet omdat het zo lekker en gezellig is, of aan de BBQ die regelmatig wordt aangestoken en waarbij je al snel behoorlijke hoeveelheden vlees, sausjes en stokbrood weghapt.
  • Je drinkt meer alcohol dan thuis. Heerlijk, een lekker wijntje bij het diner, een biertje op het terras of bij de BBQ en een paar cocktails in de avond... Hoe lekker en gezellig het ook is, helaas is alcohol een echte dikmaker. Als je op vakantie dus helemaal losgaat met deze heerlijke drankjes, kun je erop rekenen dat je na je vakantie in gewicht bent aangekomen.
  • Er zijn meer verleidingen dan thuis. Zeker in het eerder genoemde all inclusive hotel met heerlijke hapjes bij het buffet en op andere momenten op de dag. Maar ook op de camping is de kans groot dat je dagelijks een ijsje of snack neemt. Of bij het ontbijt een lekker vers croissantje of chocoladebroodje van de bakker naast de camping, want daar ruikt het altijd zo lekker. Terwijl je thuis alleen volkorenbrood eet of een bakje yoghurt met fruit.

 

Zijn vakantiekilo's erg?

Maar hoe erg zijn die vakantiekilo's nu eigenlijk? Het is erg belangrijk om op vakantie ook echt te kunnen ontspannen en tot rust te komen. Geniet dus vooral van dat lekkere wijntje en die gezellige BBQ. Bovendien zijn je extra vakantiekilo's zeker niet alleen vet. Natuurlijk zullen al die lekkere drankjes, ijsjes en snacks ook je vetmassa laten toenemen, maar het grootste deel van je vakantiekilo's bestaat uit vocht. Er zijn een paar oorzaken van dit extra vocht. Zo heeft de temperatuur hier veel invloed op. Als het erg warm is, hou je meer vocht vast. Aangezien veel mensen kiezen voor een zonnige vakantiebestemming, kan dit een rol spelen voor je gewicht. Daarnaast eet je vaak ook wat zouter op vakantie. In veel landen wordt standaard al meer zout gebruikt dan in Nederland. En bovendien is het eten in hotels en restaurants vaak veel zouter dan thuis. Je hoeft dus niet meteen na terugkomst in de stress te schieten als je weegschaal ineens een paar kilo meer aangeeft. In de meeste gevallen verdwijnt het vocht vanzelf weer als je thuis bent.

 

Hoe raak je vakantiekilo's kwijt?

Mocht je toch iets teveel 'extra bagage' hebben mee teruggenomen naar huis, volg dan mijn volgende tips op:

  • Zorg voor regelmaat en sla geen maaltijden over. Het overslaan van maaltijden werkt bij veel mensen 'snaaigedrag' in de hand.
  • Hou je voeding eens een tijdje bij in een handige app. Dit zorgt voor een goede bewustwording van wat je in je mond stopt.
  • Eet de goede koolhydraten: volkorengranen, zilvervliesrijst, groenten en fruit. Laat de slechte koolhydraten zoals wit brood, witte pasta, witte rijst, snacks, snoep, gebak en frisdrank, zoveel mogelijk staan.
  • Wees zuinig met alcohol, drink bij voorkeur niet.
  • Drink voldoende water.
  • Kies verantwoorde tussendoortjes, zoals vers fruit, (snack)groenten, magere zuivel, een hardgekookt eitje of een handje ongezouten noten.
  • Zorg voor extra beweging. Neem vaker de fiets of ga lekker wandelen in plaats van met de auto, parkeer eens wat verder weg, neem de trap in plaats van de lift, maak een wandeling in je lunchpauze en/of ga een keertje extra sporten.

Als je deze tips volgt en een tijdje bewust met je voeding en beweging aan de slag gaat, zul je zien dat de extra vakantiekilo's bij de meeste mensen vanzelf weer verdwijnen. Helaas is dit per persoon verschillend, en kan dit van verschillende factoren afhangen. Bijvoorbeeld van je leeftijd, je hormoonhuishouding en eventuele erfelijke aanleg. Merk je dat het niet meer goed lukt om af te vallen, aarzel dan niet en laat mij je helpen. Elke vrijdag tussen 10.00 en 11.00 uur ben je welkom op mijn gratis inloopuur, of maak direct een afspraak voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek: https://www.magnivita.nl/kennismakingsgesprek/

Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze blog. Tot de volgende blog!

Lieve groet, Maartje

Maartje

 

 

Deel dit:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *